|
Forrás: info-histoire.com |
Az Oxford Dictionaries néhány napja bejelentette, hogy 2013-ban az év szava a selfie, kiemelve, hogy ebben az esetben szinte egyhangú volt a döntés, ami egészen szokatlan jelenség. (A normatívabb szemléletű Oxford English Dictionaryben még nem szerepel a szó). A bejelentés ismertetőjében olvasható, hogy az Obama-házaspár és I. Ferenc pápa is tett föl a világhálóra selfiet (a mai pápa elődje, XVI. Benedek volt az első pápa, aki twitterezett, s új pápa ebben természetesen elődje nyomdokaiba lépett.) Az American Heritage Dictionary is felvette szavai közé, nem úgy, mint például a címért szintén versengő twerköt, éspedig azzal az indoklással, hogy míg az előbbi szó a mindennapok részévé vált tevékenységet jelöl, addig az utóbbiról elsősorban mint szóról beszélnek.
|
Forrás: gizbuy.com |
A selfie a szókém meghatározása szerint fényképezőgéppel készített önarcképet jelent, kivált olyat, amelyet valamilyen közösségi portálon szándékozik posztolni a készítője. 2002-ben bukkant föl először egy ausztrál internetes fórumon, majd a közösségi portálok elterjedésével vált egyre gyakrabban használt szóvá, ám az elmúlt egy év folyamán terjedt el kifejezetten rohamosan (mint az alábbi infografika mutatja). A selfiek elterjedése a közösségi portálok egyre nagyobb fokú használatán kívül az okos telefon térhódításának köszönhető, hiszen az eszköz, illetve az előlapon található kamera segítségével, egyetlen gombnyomással, jó minőségű portrét tud készíteni magáról a felhasználó (aki ehhez sok útmutatót is talál a világhálón.) Ezt a folyamatot tükrözi az Oxford Dictionaries meghatározása, amely kifejezetten említi, hogy rendszerint okos telefonnal vagy webkamerával készült képről van szó. A jövő azonban tartogathat olyan, némileg abszurdnak tűnő – ám a nárcisztikus megszállottsággal egybevágó – fejleményt, hogy a drónok egy következő nemzedéke, a "paparazzi drón" váltja fel a selfie-készítésban az okos telefont.
|
Forrás: http://designmind.frogdesign.com |
A selfie jelenségét mindenképpen érdemes a világhálóhoz, illetve a közösségi portálokhoz kötni, hiszen tág értelemben, önarcképként értelmezve. tulajdonképpen maga az ember selfie, hiszen az Örökkévaló a „maga képmására” teremtette őt (1Móz, 27), illetve az emberi történelem folyamán készült minden önábrázolás minősülhetne selfie-nek a barlangrajzoktól kezdve, és semmi sem különböztetné meg mondjuk Rembrandt és Van Gogh önarcképeit bármelyik hálótárs tucatszámra feltöltött pillanatfelvételétől.
A selfie mint a közösségi portálok produktuma mintha ellentmondásban állna a szó sugallatával, vagy mintha paradox módon az önzés válnék közösségivé, a közösségteremtő üzenetté: miközben okkal lehet érvelni amellett, hogy a selfiek nem tettek bennünket nárcisztikussá, hanem csak ez a látszat állt elő a technika lehetőségeinek köszönhetően, mégiscsak tény, hogy a képek kommunikációs szerepe miatt az énhez és a közösséghez fűződő egészen más viszonyt jelenít meg megkonstruált közönség számára konstruált énünket kép segítségével mutatni, mint önmagunk számára naplót írni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése