Mintha Ligeti György munkássága magától kínálkoznék arra, hogy egyes darabjait különböző, látszólag elütő kontextusokba helyzve közelítsék meg az értelmezők. A közelmúltból több fontos lemezfelvétel tanúskodik erről a törekvésről. De vajon mi szolgál ennek alapul?
Teljesen természetesnek számít, ha Ligeti György művei Bartók, Kurtág, Eötvös vagy Boulez műveivel egy lemezen jelennek meg, hiszen nagyon rokon zenei világokat képviselnek, ha mégoly nagy különbséget észlelünk is mondjuk Bartók VI. és Ligeti I. vonósnégyese között. Kicsit más a helyzet olyankor, amikor eltérőnek vélt zenei világok kezdenek dialógust egymással az értelmező előadó felfogásának megfelelően.
Forrás: last.fm |
Jeremy Denk szintén tavaly megjelent lemezén Beethoven op. 111-es c-moll zongoraszonátáját Ligeti-etűdök veszik közre: a lemez elején az I. kötet darabjai, a Beethoven szonátát követően pedig a II. kötet darabjai hallhatók (a záródarab, a Coloana infinită nélkül). Mint a kísérőfüzetben a zongorista kifejti, azzal, hogy épp az op. 111-es szonátát állította a középpontba, azt jelzi, hogy (különösen a kései) Beethoven a romantikusok által kiaknázatlanul hagyott zenei lehetőségeket tartogat.
Forrás: nonesuch.com |
A Denk második (az előbbivel összefüggő) kapcsolódási pontnak a ritmus kezelését tekinti: azt, ahogyan az op. 111 II. (Arietta) tételében variációk sorozatában kibontakozik az alaptéma (mindössze két különböző hangjegy, akárcsak az V. szimfóniában – bár ott négy hangjegyet szokás emlegetni http://www.randomhouse.com/book/201127/the-first-four-notes-by-matthew-guerrieri), s ennek folyamán egyre más és más ritumusképletek alakulnak ki, újabb és újabb hangsúlyeltolódások következnek be, ugyanúgy, ahogyan – eltérő eszközökkel – Ligeti darabjaiban, s ebből adódóan jazzes, sőt boogie-woogies hangzásvilág jön létre. Mint Denk fogalmaz: a –szigorúan megkomponált – szabadság tör utat magának a rend ellenében.
Denk még egy kapcsolódási pontot lát a két mester között: azt, hogy mindketten az idő két különböző, egymással küzdelmet vívó szemléletét diagnosztizálják. Arra nem tér ki, hogy Beethovennél mit jelentene (talán az az op. 111. II. tételének ellentétes szemléletmódját, s különösen azt, hogy a II. tétel a szonáta hagyományaival ellentétben variációk sorozata); Ligetinél az En suspens című etűdben látja ezt jól kirajzolódni, amelyben a két kéz más és más tempójelzést és metrumot követ: az egyik szólamban a töredezettség, a metrikai sokféleség XX., a másik szólamban pedig a (metronómnak engedelmeskedő) rubato XIX. századi eszméje érvényesül: Jeremy Denk nagyon tudatosan megkomponált lemezének hallgatója annak a szertartásnak részesévé válik, amelyben az egyik kor átadja a helyét a másiknak.
Mintha ez az elképzelés lenne a kulcsa a Keller vonósnégyes néhány hónapja megjelent lemezének, amelyen Ligeti két vonsnégyese között Samuel Barber II. vonósnégyesének (a valaha is komponált legszomorúbb zenének) II. (Molto adagio) – (zenekari változatában közismert – tétele szerepel. Ez a darab kapcsolja össze Ligeti két, nagyon elütő karakterű vonósnégyesét, melyeket – keletkezési idejük tekintetében – nagy időbeli távolság választ el egymástól. Az atonalitás, a ritmikai összetettség, a polifónia azonban közös a két különböző struktúrájú vonósnégyesben, s a közéjük beékelődő tonális mű, amelyben egyszerű ritmus- és harmóniavilág ölt testet, azt láttatja, hogy az atonális, ritmikailag összetett világ elemei határesetben akár úgy is rendeződhetnek, hogy Barber Adagiója álljon össze belőlük. (A II. vonósnégyes, II. (Sostenuto, molto calmo) tétele érzékelteti ezt leginkább a szinte teljes mozdulatlanságot sugalló szerkezetével és kis hangközök alkalmazásával. Keller vonósnégyes pedig Barber művének kifejezett szikár, a vibrato alkalmazását kerülő előadásmódjával közelíti a két hangzásvilágot.) Enigmatikus egymás mellé helyezésük azonban sugallhatja azt is, hogy maga a vonósnégyes műfaja olyan, rég letűnt világot képvisel, hogy Barber és Ligeti művei inkább tűnnek egymsát kiegészítő, mintsem egymással szemben álló megnyilvánulásoknak.
Britten, Bach, Ligeti
Miklos Perenyi
ECM New Series
2012
Ligeti/BeethovenJeremy DenkNonesuch2012
Ligeti/Barber
Keller Quartett
ECM New Series 2197
2013
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése