A 2011-ben Grammy-életműdíjat kapott „szeretett mezzo”, Janet Baker pályáját két értelemben is meghatározta énekes elődje, Kathleen Ferrier: 1956-ban, az emlékére rendezett versenyen elért második helyezésével kezdődött a pályafutása, másrészt pedig – a dolog természetéből adódóan – repertoárjukban is jelentős az átfedés.
Forrás: spectator.co.uk |
Operaénekesi karrierjét a korai zene iránt kibontakozó érdeklődés határozta meg: pályája elején eljátszotta Dido szerepét Purcell Dido és Aeneasából, majd Pénelopét Monteverdi Odüsszeusz hazatérése című operájából, de ugyanezt a világot képviseli Cavalli még az előbbieknél is ritkábban előadott darabja, a Kallisztó is. Angol énekesként magától értetődően játszott Händel-operákban (legemlékezetesebb talán a Julius Cesar Egyiptomban címűben nyújtott alakítása).
Baker azonban nemcsak operaénekesként volt jelen főként az angolszász világ színpadain, hanem oratorikus művek szólistájaként is. Mezzóként otthonosan mozgott az alt/kontraalt tartományban; e sötétebb tónusa kiválóan érvényesült Händel és Bach oratorikus műveiben, pl. a Messiásában, a Júdás Makkabeusban, illetve Bach kantátáiban, passióiban és miséjében. (Ugyanaz a sötétebb tónus tette lehetővé számára Brahms Alt rapszódiájának előadását is – itt Ferencsik János vezényletével).
(Baker tulajdonképen Mahlert is Ferriertől örökölte; Otto Klemperer készített vele 1951-ben nevezetes felvételt.) Bernstein talán a Dal a Földről zenekari dalciklust értékelte Mahler legjelentősebb alkotásának. Baker több felvételt is készített ebből a világtól elszakadás-eltávolodás (detachment) rétegeit, majd a világtól való búcsúzást feltáró-megörökítő műből.
Kathleen Ferrier főszereplésével mutatták be 1946-ban Benjamin Britten operáját, a Lucretia meggyalázását. Janet Baker mintegy megörökölte ezt a szerepet, és baráti kapcsolata alakult ki a zeneszerzővel (Baker itt idézi Britten emlékezetét). Britten – nem sokkal halála előtt, talán búcsúzóul – egy kantátával, a Phaedrával ajándékozta meg Bakert: a Racine-dráma szövegéből kompilált librettó alapján készült mű előadására aligha találhatott volna nála érzékenyebb előadót.
Baker operaénekesi pályájának utolsó állomását Gluck Orfeója jelentette 1982-ben, Raymond Leppard vezényletével. Halhatatlan interpretálásukban a személyként egész voltának elvesztését átélni kényszerülő Orpheus sorsában kidomborodik Erós és Thanatos örök egymáshoz tartozása, egymásra utaltsága.
A operaszínpadtól már több mint három évtizede visszavonult mezzoszoprán énekesnő, aki a napokban ünnepelte születésnapját, a múlt század egyik meghatározó hangja marad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése