A 2012-ben megjelent klasszikus zenei lemezek közül minden bizonnyal Cecilia Bartoli Missionjét kísérte a legnagyobb médiaérdeklődés: a lemez minden szempontból korunk fontos kulturális lenyomata.
Forrás: classiquenews.com |
A küldetés ugyanis sokféle értelemben érthető. Cecilia Bartoli egy kevéssé ismert zeneszerző, Agostino Steffani életművéről ad áttekintést a hallgatónak; pontosabban a gazdag életmű egy szeletéből, az operaáriákból és -duettekből ad ízelítőt.
Első látásra tehát némileg egzotikus, merőben a történelmi ritkaságok, különlegességek iránt érdeklődő hallgató igényeit kielégíteni szándékozó lemezzel van dolgunk. (Ennek megfelelően lemezen szereplő áriák jó részéről most készült az első felvétel). Ám épp a választott zeneszerző történelmi alakja miatt ennél jóval többről van szó. Az általa bejárt életút ugyanis a történeti érdekességen kívül sokrétű koncepcionális egységet sejtet. A lemez igen informatív kísérőfüzete (alighanem Colin Timms munkásságára támaszkodva) részletesen tájékoztat az életút állomásairól, aminek köszönhetően árnyalt kép rajzolódik ki a Steffani alakjában testet öltő kulturális sokrétűségről. A Velence mellett született zeneszerző útja már gyermekként Münchenbe vezetett, s életének döntő részét német fejedelmi udvarok környezetében élte, nemcsak zenészként (zeneszerzőként, énekesként, orgonistaként, csembalistaként), hanem diplomataként és – a dolog természetéből adódóan – kémként is tevékenykedve. (A diplomata és a kém tevékenysége között a gyakorlatban döntően a nézőpont, az értékelés tesz különbéget.) E tevékenységre XIV. Lajos francia király birodalmi törekvései, a német tartományok közti változó szövetségek, valamint az angol trón körül folyó viszályok nyújtottak alkalmat – melyek eredményeként a hannoveri választófejedelem, György Lajos került I. György néven a királyi trónra, (Steffani hannoveri műveinek eredeti példánya pedig Angliába.) Vagyis Steffaninak a zeneszerzésen mint hivatáson kívül hivatala (officiuma) is volt diplomataként és kémként. (Az, hogy a kultúra kiemelkedő alakjai politikai-diplomácia szerepet vállalnak, illetve fordítva: a diplomaták és egyéb politikai szereplők kulturális missziót is betöltenek, egyáltalán nam számított szokatlan jelenségenek – a zenészek közül pl. föltehetőleg a valamivel korábban élt John Dowland esetében találkozhatunk ezzel. A diplomata és a kém között pedig nem annyira a gyakorlat, mint inkább a megítélés tesz különbséget.) Identitása azonban tovább rétegződik azzal, hogy a pápa szolgálatában kifejezetten térítő értelemben vett missziós feladatot is teljesített: az észak-német területek rekatolizálásával volt megbízva (azaz az új európai hatalmi egyensúly kialakításában játszott szerepet a harminc éves háborút követő időkben).
Az identitás e sokrétűsége a zeneszerzőt ért és az általa kifejtett zenei hatások sokrétűségével párosult. A német területeken tevékenykedő, a mesterséget Rómában elsajátító és Párizsban tovább csiszoló katolikus zeneszerző a protestáns hannoveri udvar szolgálatában az angol zenei életnek is részese lehetett. A zeneszerzőről monográfiát író Colin Timms értékelése szerint német területen Steffani egy egyik legfontosabb közvetítője volt az olasz és a francia stílusnak, márpedig evidens, milyen jelentősége lehetett ezek megismerésének Bach és Händel munkásságában. (Még ha a "missing link" kétes értékű magyarázati modelljára emlékeztet is a kísérőfüzetben olvasható szöveg.) S e már történeti szempontú értékelés azt is láttatja, hogy Steffani nemcsak különböző sítlusok, de különböző korszakok között is közvetített: a közép- és későbarokk, azaz Monteverdi és Vivaldi között.
A Steffani műveit tartalmazó talán az első, igazán fontos lemez 1982-ben jelent meg – egyben a historikus előadásmód egyik első, valóban sikeres dokumentumaként is –, s kamaraduetteket (két énekhangra és continuóra írott rövid műveket) tartalamzott – az utókor értékelése szerint a zeneszerző ebben a műfajban alkotta a legmaradandóbbat (Händelre is e művek hatottak a leginkább). A Cecilia Bartoli lemezén hallható operaáriák és -duettek is ezt a világot idézik, hiszen viszonylag rövid, zárt egységeket alkotnak, ám épp mivel operarészletek, ezért tematikailag és zeneileg is sokrétűbbek, mint a kamaraduettek (continuókíséretes darab csak egy szerepel a lemezen, egy gyönyörű ária a Nióbéból, az Amami a vederai). Az, hogy eredeti kontextusukból kiagadott áriákkal van dolgunk, csak titokzatosabbá teszi az amúgy is igen ismeretlennek számító zeneszerzői személyiséget. (Ráadásul az egyes operák maguk is példázatok: a lemez első darabja, a Schiere invitte, non tardate az Alarico il Baltha, cioè L'audace re de' Gothiból való: a darab Buda felszabadítását ünnepli a török uralom alól, azzal párhuzamba állítva az eseményt, hogy Alarik, a gótok vezére hosszú ostromot követően 410-ben elfoglalta Rómát.)
Cecilia Bartoli e lemeze is azoknak a lemezeknek a sorába tartozik, amelyek valamilyen koncepcióhoz igazodva mutatnak be egy kulturális jelenséget. A korai zene birodalma részben az ismeretek, az elsődleges adatok hiánya miatt kiváló terepet biztosít az effajta értelmező munkához. Erre példa a közelmúltból a Schola Cantorum Karolus Magnus lemeze, amely a vértanúságot szenvedett szűzeknek állít emléket a nők ellen elkövetett erőszakról való megemlékezés kontextusában, vagy a Graindelavoix előadóegyüttes tervezett, a Villard de Honnecourt életének kuturális kontextusát bemutató trilógiájának első darabja. (A Pierre de Cambrai Erzsébet-officiumát tartalmazó lemezen az Ómagyar Mária-siralom szép feldolgozása is hallható.)
Cecilia Bartoli: "Mission" Music of Agostino Steffani. With Jaroussky; Conte, lute; Coro della Radiotelevisione Svizzera, I Barocchisti, Fasolis. Decca 478 4732
A további tájékozódáshoz:
Keblusek, Marika, and Badeloch Noldus. 2011. Double agents: cultural and political brokerage in early modern Europe. Leiden: Brill.
Timms, Colin. 2003. Polymath of the baroque: Agostino Steffani and his music.
Oxford: Oxford University Press.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése