Robert Schumann Zenei házi- és életszabályai közé tartozik a Wohltemperiertes Clavier szorgalmas gyakorlása. „Legyen mindennapi kenyered”, javasolja a fiatal zenésznek, „és akkor derék muzsikus leszel minden bizonnyal.” Schiff András másodszor vette lemezre a művet. Második Wohltemperiertesének Gould első Goldbergje mellett a helye.
Schumann – akinek zeneszerzői munkásságában is jól tetten érhető Bach hatása – a fúgákkal kapcsolatban emlegeti a Wohltemperiertest, ám a fúgák a velük párt alkotó prelúdiumokkal együtt járják be a fekete és fehér billentyűkön a hangnemek tartományát. Schumann talán azért hangsúlyozza a prelúdiumok rovására a fúgát, mert ez utóbbi műfajt tartja a zenészmesterség csúcsának, de a Wohltemperiertes többek között azért messze több kötelezően elsajátítandó tananyagnál, mert a kötöttebb fúgát kiegészíti a kötetlenebb szerkesztésű, improvizatívabb előjáték. Érthetően keltette föl a mű pl. a jazzt is művelő Friedrich Gulda érdeklődését is.
Bach partitúrái ráadásul általában is viszonylag kevés utasítást tartalmaznak (zenei utasításai "alulspecifikáltak"), eleve viszonylag nagy teret hagyva az értelmező számára, teremtő fantáziát követelve meg tőle. Különösen így van ez jelen mű esetében, hiszen itt még az sem tudható, milyen hangszerre írta a darabot a szerző. (Arról nem is beszélve, hogy a jól temperáltság fogalma is vitatott.)
Ezzel a felkínált értelmezési teret tölti ki, illetve a megkövetelt művészi fantáziát alkalmazza példaadóan Schiff András. Értelmezéséhez mai zongorát (Steinwayt) használ, s hangszerválasztásával eleve kinyilvánítja, hogy zenei intuíciójára támaszkodik, nem pedig valamiféle konstruált történeti hűségre törekszik. (A historikus előadásra kíváncsi hallgató pl. Richard Egarr felvételébe hallgathat bele). A zenei intuíciónak a Wohltemperiertes esetében – legyen szó akár a prelúdiumokról, akár a fúgákról –, egyrészt a polifónia kibontását, másrészt a viszonylag rövid darabok egyéni karakterének, sokszínűségüknek az érvényre juttatását kell szolgálnia, miközben a különböző hangnemek tartományát bejáró egyetlen utazás egyes állomásait jelenítik meg. (A temperálás ugyanis azt a célt szolgálta, hogy újrahangolás nélkül lehessen egyik hangnemből a másikba váltani.)
Forrás: http://www.artsjournal.com |
A zongorista előtt – némileg a hangnemek tartományát szintén bejáró Szkrjabinra emlékeztető módon – színskálaként jelenik meg a hangnemek skálája; karakterük szerint más és más szín tartozik a hangnemekhez – a C-dúr pl. természetesen hófehér, maga az ártatlanság (az I. kötet C-dúr prelúdiumára Ave Mariát komponált Charles Gounod), s a h-mollban megérkezünk az éjfekete halálhoz, teljes életutat megtéve ily módon a hangnemek tartományában.
Johann Sebastian Bach / András Schiff – Das Wohltemperierte Clavier
ECM New Series – ECM New Series 2270-73, ECM New Series – 476 4827, ECM Records – ECM 2270-73, ECM Records – 476 4827
Schiff András itt beszél a műről és a felvételről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése