Georg Philipp Telemann a "barbár szépség" szókapcsolattal foglalta össze benyomásait, amikor alkalma nyílott megismerkedni a lengyel-cseh-magyar (nép)zenével.

Mint a lemezborítóról megtudjuk, a számára idegen zenei anyaggal való találkozásra komponista karrierjének a kezdetén került sor. Sorauban (Żary) Erdmann von Promnitz birodalmi gróf udvarának a karnagya lett 1704-ben, s az udvar Krakkóba és környékére települt néhány hónapra.

Magyar elemek is bőségesen érzékelhetők a lemezen (s nemcsak amiatt, hogy a darabok jó része magyar nemesek által lejegyeztetett gyűjteményből származik): hanem hallunk rajta magyar táncokat és verbunkost is. Ha bartóki értelemben nem is minden esetben népzenei anyaggal van itt dolgunk, azzal a jelenséggel mindenképpen igen, hogy egy értő fülű zeneszerző megpróbálja feldolgozni a számára idegenm, sokszínű zenei anyagot, a barbár szépséget.
A magyar táncházmozgalom, amely tavaly felkerült az UNESCO szellemi kulturális örökség listájára, éspedig a legjobb megőrzési gyakorlatok regiszterébe, jogaal tekinthetné alapító atyjának Georg Philipp Telemannt, aki ifjú zenészként megörökítésre érdemesnek tartotta a magyar kulturális örökségnek is részét képező zenei anyagot, és inspirációt merített belőle.
Georg Philipp TELEMANN (1681 - 1767) & anon: "Barbaric Beauty - Telemann & 18th c. Dance Manuscripts"
Channel Classics - CCS SA 31911 (© 2011) (77'32")
Channel Classics - CCS SA 31911 (© 2011) (77'32")
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése