Michael Haneke filmjét, az Amourt 2012 májusában láthatta először a Cannes-i filmfesztivál közönsége. A filmfesztiváli bemutató és a nagyközönségnek szóló vetítések kezdete között eltelt időszakban elegendőnek bizonyult arra, hogy a kritikusok gyakorlatilag minden szempontból körüljárják és értelmezzék e vibrálóan sokrétegű és mesterien szerkesztett – szerkezetével az azonos örök visszatérését idéző – filmet, amelynek középpontjában a szeretet sokrétegű jelensége áll.
Az amour ugyanis érzelmi jelenségek széles skáláját felöleli, ráadásul olyan jelenségeket is, amelyek nem feltételeznek érzelmi viszonyt az érintettek között. A felebaráti szeretet (amour du prochain) esetében elegendő azt tudnunk, mivel tartozunk másnak mint személynek, az önszeretet (amour de soi) esetében elegendő azt tudnunk, hogyan érvényesítsük azt, ami nekünk jó, s a gyermeki szeretet (amour filial) is nélkülözheti az érzelmi mozzanatot, azaz kimerülhet abban, hogy a gyermek tudja, mivel tartozik a szüleinek. Sőt, határesetben vagy bizonyos aspektusból a házastársak közti szeretet is lehet ilyen (hiszen a párkapcsolat sem pusztán érzelmi kötelék), különösen mivel az idők folyamán sokféle változáson mehet keresztül ennek az intim viszonynak a természete.
Azaz noha kétségtelenül az idős házaspár közti érzelmi viszony a film központi témája, a film drámai erejét az adja, hogy a lehető legzártabb világban a szeretet több tartománya is jelen van, s mintha bizonyos pillanatokban összetűzésbe kerülne egymással a szeretet mint bizonyos jól körülírható kötelességek készlete és mint érzelmi jelenség.

Az említett fatális magától értetődőséget aláhúzza a zene alkalmazása: Schubert impromptuiből és Beethoven bagatelle-jeiből valamint Bach egy korálprelúdiumából (zongoraátiratban) hangzanak el részletek, vagyis valamiképpen a hevenyészettséget, a rögtönzést, az épp kéznél levőséget sugalló darabokból szólalnak meg töredékek (a filmben is szerepet vállaló zongorista Alexandre Tharaud előadásában, aki azóta sem vette lemezre Schubert szonátáit), majd pedig a film utolsó harmada mindennemű zenei aláfestés nélkül hangzik tovább.
A film drámai zártságát a tehetetlenség felismerése teremti meg: ahogyan a Funny Gamesben az a valószínűtlen helyzet áll elő, hogy minden rendelkezésre álló technikai lehetőség dacára a külvilágtól tökéletesen elzárttá válnak az áldozatok (a változatosság kedvéért George és Ann), itt az a valószínűtlen fejlemény áll elő, hogy a szinte bizonyosan sikerrel kecsegtető műtét sikertelenül végződik, és egyszerűen nem marad technikai lehetőség a beteg életét elviselhetővé tenni. A zártság megteremtéséhez ezen kívül szükséges még az amour: a férj explicite el nem hangzott ígérete, hogy nem kórházban kezelteti a feleségét. Döntésével túllép önmagán, hiszen a kényelem (az önszeretet) azt diktálná, hogy a kórházi kezelést válassza, s különös módon az érzelem nélkül is érthető felebaráti szeretet diktálja számára a legerősebb érzelmi összetartozást feltételező választást, a mindhalálig együttlétet.
S ebben a perspektívában az amour vitathatatlanul a házaspárt összekötő érzelmi köteléket jelenti, mert a film végére az egyéb kapcsolatok kiiktatódásával már csak kettejük drámája zajlik: a lehetőségei szerint a halálra érzelmileg és korlátolt lehetőségei szerint gyakorlatilag is aktívan készülő feleségé és a férjé, aki láthatólag kész személyként tisztelni, azaz elengedni a nőt, aki évtizedeken át társa volt, ám mégis ő bizonyul annak, aki egy tragikus pillanatban olyan mélyen megalázza őt, amely gesztust csak kegyelemgyilkossággal tud részlegesen jóvátenni, így visszaadva feleségének mint személynek az autonómiáját, aminek korábbi megvonása a személy volton elkövetett par excellence erőszakot jelentette (a meghalni akarás, a maradék önrendelkezés el nem fogadását), olyan megnyilvánulást, amely visszamenőlegesen a jelenség minden síkján megkérdőjelezi az őket addig összefűző szeretetet, hogy a film végével folytatódhassék a szeretet azonos elemeinek örök körforgása.
Szerelem (Amour)
Rendező: Michael Haneke
Szereplők:
(A további tájékozódáshoz Haneke művészetéről a Metropolis tematikus számát lapozhatja fel az olvasó.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése