A tavaly elhunyt nagybőgősnek-zeneszerzőnek idén lemeze jelent meg, amelyen utolsó zeneszerzői alkotói periódusának darabjai hallhatók. Címe Bachot idézi: Reinventions.
S valóban Bach szabja meg a lemezen hallható darabok rendjét, amennyiben a nyitó és a záródarab, illetve a középső darab A fúga művészete egy-egy darabjának az átirata. A vonósnégyesen megszólaló darabok nem egyszerűen hangszerelések, nem újra felfedezi ugyanazt a zenei anyagot vonósnégyes előadásában – mint pl. Robert Simpson példamutató vonósnégyes-átiratában –, hanem abban az értelemben fedezi fel újra, hogy mást lát meg benne, mint a korábbi értelmezők.
Forrás: italia.allaboutjazz.com |
Ennek egyik fő eszköze a lassúság, a hangokkal való kísérletezés céljából: ezzel a fogással mintegy láttatja a szerző a zenei szövet keletkezését. (Vladimir Martynov Schubert Vonósötésnek zenei anyagával kísérletezett korábban erre emlékeztető módon, de kifejezetten Bach tekintetében Anton Webern számít az elődjének.) A hangok másként láttatásának másik fontos eszköze a hangszerek megszólaltatásának a módja is. (A lemezborítóhoz írott kísérőszövegében Irvine Aditti (az Arditti Quartet alapítója) számol be arról, milyen, technikailag szinte lehetetlen fogásokat követelt meg tőle a szerző egy-egy-darabja – pl. a Visas). A lemezen Quartetto Prometeo előadásában hallhatjuk a darabokat.
A fúgák négy-négy spanyol gitárdarab és mexikói dalfeldolgozást vesznek közre, amelyek mintegy a fúgákra született improvizációknak hallatszanak – még a Bésame mucho is –, s amelyek végül visszavezetnek a fúgához, amelynek a hangjaiból születtek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése